Posts

Udviklingsprojekt

  Problemstilling I mange sammenhænge bruge vi naturen som uderum i hverdagen fx i forbindelse sport og leg, hvor aktiviteterne rykker mere i forgrunden end naturen og naturens fænomener (Tordsson, 2006, s. 11). Også i dagtilbud har man fået større og større fokus på at inddrage uderummene i børnenes tid i institutionen. Ifølge Niels Ejbye-Ernst (u. å., s. 265 ) er pædagogers styrende indstilling, at børnene bliver formidlet naturen alene på baggrund af tilstedeværelse i naturen og gennem deres egne initierede undersøgelser med opbakning og anerkendelse fra det pædagogiske personale. Han klonkuderer desuden, at den manglende pædagogiske formidling af naturen fravælges grundet et ambivalent forhold til formidling og læring i dagtilbud. Dette understøttes af EVA (2015), der har undersøgt hvordan dagtilbud arbejder med læreplanstemaet natur og naturfænomener. EVA konkluderer, at der i dagtilbud fortrinsvis arbejdes med udeliv tilgangen frem for en natur-/science tilgang. En anden undersøg

Dyrehold

Bild
  Opgave A - Mål for dyreholdet Som mål for vores dyrehold har vi valgt brugergruppen børn i dagtilbud i alderen 4-6 år.   Målet for børnenes læringsudbytte er, at børnene opnår forståelse for dyrene og deres verden, samt at børnenes begrebsdannelser udvikles fra hverdagsviden til videnskabelig viden (Elfström, 2012, s. 30).  Ved at støtte børnene i at tage ansvar for dyrene med håndtering og pasning, vil børnene tilegne sig videnskabelig viden gennem egne erfaringer med praktiske aktiviteter (Didriksen, 2008, s. 27). Observation af dyrenes uforudsigelig adfærd kan lægge op til undren og dialog med spørgsmål og opsætning af hypoteser, hvilket er medvirkende til styrkelse børnenes begrebsdannelser. Dialogen hvor børnene lytter og bliver lyttet til samt får mulighed for at udtrykke sig, styrker også deres evne til at samarbejde og dermed de sociale kompetencer (Elfström, 2012, s. 30).   Dyreholdet tænker vi placeret visuelt tilgængeligt i børnehøjde. Indretningen skal tilpasses efter dyr

Aktiviteter i biotop

Bild
Aktiviteter Formål Det overordnede formål med vores aktiviteter er at styrke børnenes forståelse og nysgerrighed for naturen, der kan bevidstgøre børnenes egne erfaringer og overføre disse erfaringer i forbindelse med nye situationer - phronesis (Tordsson, 2006, s. 26). Dette er ligeledes i overensstemmelse med Deweys erfaringsbegreb “learning by doing” ( Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 43) og Piagets tanker om akkomodation og assimilation, hvor ny læring lagres i skemaer fx barnets opdagelse af antal af ben på hvirvelløse dyr kan være forskellige, og hvordan denne forskellighed kan klassificeres fx insekter. Efter denne akkomodation kan barnet genkende og klassificere andre i nsekter - assimilation (Krøigaard, 2016 s. 93).        Vores aktiviteter er ikke tænkt som to isolerede aktiviteter men er tænkt som dele af et længerevarende forløb gennem børnehavetiden, hvor biotopen anvendes regelmæssigt året rundt.  Overordnede didaktiske overvejelser Gennem jævnlig tilbagevenden til bi