Udviklingsprojekt
Problemstilling I mange sammenhænge bruge vi naturen som uderum i hverdagen fx i forbindelse sport og leg, hvor aktiviteterne rykker mere i forgrunden end naturen og naturens fænomener (Tordsson, 2006, s. 11). Også i dagtilbud har man fået større og større fokus på at inddrage uderummene i børnenes tid i institutionen. Ifølge Niels Ejbye-Ernst (u. å., s. 265 ) er pædagogers styrende indstilling, at børnene bliver formidlet naturen alene på baggrund af tilstedeværelse i naturen og gennem deres egne initierede undersøgelser med opbakning og anerkendelse fra det pædagogiske personale. Han klonkuderer desuden, at den manglende pædagogiske formidling af naturen fravælges grundet et ambivalent forhold til formidling og læring i dagtilbud. Dette understøttes af EVA (2015), der har undersøgt hvordan dagtilbud arbejder med læreplanstemaet natur og naturfænomener. EVA konkluderer, at der i dagtilbud fortrinsvis arbejdes med udeliv tilgangen frem for en natur-/science tilgang. En anden undersøg